OS PRINCÍPIOS
DO NOVO HOMEM

Em 1581, o rei Filipe entra em Lisboa e nela ficará a residir durante cerca de três anos. Nesse mesmo período muitos foram os projectos do qual o rei foi mecenas e na sua vontade de criar uma nova dinastia, muitos foram os projectos de criar uma identidade ibérica. A Cervantes calhou ser o inventor do novo modelo de romance europeu, discernindo sobre a velha nobreza e através da loucura de Dom Quixote apontando os princípios da nova nobreza ou até os princípios da loucura. Como sobreviver à sensação de nunca sermos grandes o suficiente? A história de um Mestre e de um servo que procuram ser reconhecidos pela Corte com a sua mercê. Realidade ou ficção histórica é o desafio que nos acompanha do início ao fim destes oito princípios do novo homem, número ou lei da crença no infinito.

Registo integral do espectáculo.

2020

TEXTO E ENCENAÇÃO Pedro Saavedra

INTERPRETAÇÃO Mia Tomé e Miguel Ponte
DESIGN DE CENA Surumaki
DESENHO DE LUZ Paulo Sabino
FOTOGRAFIA Andreia Mayer
ILUSTRAÇÃO Rui Guerra
FIGURINOS Cláudia Ribeiro
MÚSICA Clothilde
SONOPLASTIA Rui Miguel
ASSISTÊNCIA DE ENCENAÇÃO Rafael Fonseca
EXECUÇÃO DE FIGURINOS Isabel Ernesto

O FIM DO TEATRO, OF.DT 2.ª Criação

APOIOS Fundação GDA, Fundação Calouste Gulbenkian, BUZICO! Produções, Câmara Municipal do Fundão, Dizplay, Instituto Cervantes de Lisboa, Junta de Freguesia de Arroios, Lameirinho, Fepsa e Maria Zimbro

AGRADECIMENTOS Maria Alexandre Abreu Cruz

M/12

 

"I have nothing to say and I'm saying it. I am here and there is nothing to say. The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason. Value judgements are destructive to our proper business, which is curiosity and awareness. Get yourself out of whatever cage you find yourself in. What is the purpose of writing music? One is, of course, not dealing with purposes but dealing with sounds. Or the answer must take the form of a paradox: a purposeful purposeless or a purposeless play. This play, however, is an affirmation of life – not an attempt to bring order out of chaos nor to suggest improvements in creation, but simply a way of waking up to the very life we're living, which is so excellent once one gets one's mind and one's desires out of its way and lets it act of its own accord. Our poetry now is the realization that we possess nothing. Ideas are one thing and what happens is another. The world is teeming; anything can happen. The emotions – love, mirth, the heroic, wonder, tranquility, fear, anger, sorrow, disgust – are in the audience. In the dark, all cats are black. Theater takes place all the time, wherever one is, and art simply facilitates persuading one that this is the case. Everyone is in the best seat. Every something is an echo of nothing. The highest purpose is to have no purpose at all. This puts one in accord with nature, in her manner of operation."

— John Cage : Gvrbabalan, 2020

DATAS


 

29 OUT — 01 NOV 2020

C.C MALAPOSTA, Olival Basto
5.ª a Sábado, às 21:00
Domingo, às 16:00

12 DEZ 2020

Cine-Teatro S. João, Palmela

 
 

COM O APOIO

 

 TODAS AS IMAGENS DE CENA SÃO DA AUTORIA DA FOTÓGRAFA ANDREIA MAYER.

 2020 © O Fim do Teatro, OF.DT